Selasa, 28 Mei 2013

tetiba...

Sebelum nak beradu, jom layan gambar ceria kubersama teman-teman sepejabat. Sesekali mereka nak inteprem gak kan. Yang tengah tu Stephanie Lenya Chaong, nama pendeknya Step - seorang yang baik, bijak, rajin.

Suka tau dengan semangat bekerjanya dan juga personalitinya yang merendah diri dan rajin belajar sesuatu perkara baharu berkaitan tugasnya. Step bersekali denganku kursus induksi di KL sebelum ni.

Yang sebelah kiri tu Kak Shirley Amilia Nayong atau nama panggilannya kak Non. Seorang yang cantik, baik dan suka membantu kengkawan. Kak Non ada dua orang anak buah yang sangat comel. Macam cite kanak-kanak plak ek...haha

Itu je nak cite malam nih...hehe..jangan boring tau kengkawan...yang tudung oren tu jangan cakaplah, sengih memanjang je kerjanya..haha..

Untuk perhatian kengkawan terutamannya kak Monie, hakak tudung oren dan Step dan seangkatan dengannya sedang dalam proses mendietkan diri kami hokey...jom sahut cabaran kami kak Monie - kawal makan dan berjoging. Joginglah sangat kans...haha..mereka joging tp ku sesah baju dua bakul je.. hehe.. cukuplah tu kans...hehe..mesti dapat hilangkan 1000 kalori paling kurang..haha..mesti kak Monie marah nanti dengan kenyataan poyo ku ini..

kek karot aka lobak yer...

Atas dasar kerinduan dan sedikit kerajinan untuk 'membaking', maka terhasillah kek karot aka lobak merah. Bukan karot komedia ek..haha. Maaflah tak dapat tunjuk kek yang penuh. Dapat tunjuk bahagian kek yang sudah dibahagi-bahagikan untuk kengkawan, rezeki mereka nampaknya.

nampak je buruk, tapi sedap tau..cit perasan habis..haha
Ni cuba resepi yang kawan bagi, tengkiu pren. Sebenarnya bila 'search' resepi kat blog, berlambak resepi kita boleh dapat. Resepi pun tak banyak beza, nak kena rajin mencuba jer...hehe..

Tapi macam biasalah, keadaan suhu dan masa oven yang tidak selaras, agak menganggu perjalanan pembakaran sebiji kek. Berkali-kali melihat keadaan kek dan terpaksa beberapa kali menambah suhu dan masa pembakaran.

Dengan banyak kesabaran, jadiklah kek karotku...alhamdulillah..takde cite lain gamaknya..asyik cite kek je ek...

alat baharu...

Alhamdulillah encik suami ada membelikan ku sebuah alat baharu untuk membantu para suri rumah tangga macamku, suri rumah tanggalah sangat ekk. Best sangat. Apa dia bendanya? hehe..jeng jeng..taraaa..over plak ye.
steamer baju ek..nama bm nya..apa ekk..
Tapi bila nak guna nih. Sebab leni malas amat untuk menggosok baju sendiri. Dah ada benda nih, takde alasan lain ye.Tetapi bila nak cuba guna ekk. Perlu hargai suami tau, tanda prihatin dan sayang pada isteri. Harus puji lebih tau..hehe.

Nampaknya, tunggu beberapa hari lagi encik suami balik bercuti barulah ada semangat nak cuba tau. Bersabarlah ye alat baharu itu. Agak-agak lepas ni boleh buka kedai dobi tak? kui kui...

Khamis, 23 Mei 2013

Apa habaq...

Assalamu alaikum....
Sahabatku yang amat dikasihi sekalian. Apa habaq semua. Rindu kat cheq tak?..haha.. perasan sangat.

Ya Allah dah lama rasanya tak bersiaran...tahap kemalasan gaban taro nampaknya. Maklumlah busy dan banyak tugas nak kena buat. Orang lain pun busy gak kan. Nak membaking pun malas..acaner. Nak memasak sekarang pun dah boleh skip selalu sebab encik suami mulai mendiet. Sukalah tuh! Secara tak langsung, dapatlah tuan badan nih turun mendiet. Betul-betul nih tau, buka memain..haha.

Bukan apa, seorang dua kawan kat pejabat ni dah mula mendiet dan berjoging setiap hari. I perasan pun badan dah susut sikit. Perasan lagi. Sebab gelang yang dipakai ni asyik melurut je kat lengan. Melurut sangat kans..haha. Satu perkara lagi yang best, nanti bolehlah bawak biskut bagai makan di kantin, pastu order air panas je, kemudian celup. Bayangkan macam makan burger jelah kesedapan biskut itu.

Seronok sebab dapat kawan untuk mendiet, pastu saling mengingati..hepps jangan makan itu, ini, kolestrol, lemak wei..Oh bestnyer..ehh, best ke...haha. Tak seronoknya sebab kena kawal makan sedap-sedap. Harap-harap dapat mengurangkan 10 kg..ingat sekampit beras ke..hihi. Jangan kuruih di jari je sudahlah, bak kata Mama Monie... kui kui kui

Ku dah boleh happy sikit leni sebab dua majlis DBP dapat ku selesaikan - 30 April 2013, Forum Pelajar. dan baru semalam usai mengadakan majlis untuk tiga pertandingan (22 Mei 2013) - pertandingan  deklamasi puisi sekolah menengah, pertandingan sahibba sekolah rendah dan menengah dan pertandingan pantas Jawi. Bila menulis ni baru teringat bahawa lupa nak e-melkan senarai nama pemenang ke KL..aduhai.. Alhamdulillah majlis berjalan lancar. Cuma tak pengsan je. Terima kasih semua staf yang bersama-sama membantu menjayakan majlis.

Sebelum majlis di atas berlangsung, sempatlah jugak balik kampung untuk mengundi dan membantu keluarga menjayakan majlis perkahwinan adik pada hari yang sama. Jangan tak tahu, adikku dapat jodoh dengan orang Santubong. Nampaknya tak dapat pisahkan ikatan Sarawakian hingga bersambung pada adikku. Hari Jumaat minggu lepas pun kusempat balik KL sorang menjenguk rumah. Encik suami ada kelas PJJ pulak ye. Dapatlah aku merambu ke KL (dalam keadaan kewangan yang tidak mengizinkan - berangan je kan).

Selepas ini nak tumpukan pada majlis Bulan Bahasa Kebangsaan pada bulan Oktober dan satu lagi majlis dalam projek ku - Majlis Anugerah Tinta Kenyalang. Harapnya dapat buat pada bulan Oktober gak. harapnya tidak melewati bulan November atau Disember.

Oh ye, satu lagi projek baik punya. Projek juta-juta lemon. Ada jugak membuat batas, dua ye, dua batas tanah ye untuk kutanam jagung katanya. Benih dah lama ada dah, tapi belum disemai je. Makanya dengan semangat gigih dan dengan daya kekuatan yang ada, kucangkul itu tanah (bekas tempat bakaran), buat dua batas dan tanam biji butir jagung itu, rupanya ada lapan ketui je. Buh jelah, banyak hal pulak ek. Namun demikian, setelah seminggu ditanam itu benih, tarak jugak naik. Kata encik suami, dalam sangat buh biji kot..haha.. Itulah Suhana, bajet pandai pastu tak nak bertanya. Lepas beberapa hari ni tak berbuah gak, nak kena korek semula gamaknya. Rumput adalah naik..huhu

Oklah sampai kat sini dulu. Mesti boringkan baca ceritaku dengan tiada gambar sebagai penyeri. Belum cuba nak masukkan gambar sebenarnya. Esok cuti umum. Nak pergi mana ek. Nak cari kayu, nak cari kayu..haha. Tadi encik suami bertanya, esok nak ke mana, maka jawab tuan puteri (sangat), esok kita balik Kg Mang ye bang... Insya-Allah. Rindu nak jumpa keluarga angkat sebenarnya..hehe

Ok cau cit peng...hehe

Takdok catatan bulan Ogos!!

Aduhai. Takde cite atau entri pada bulan Ogos walhal bulan pentingku! Bulan kelahiranku! Nanti cite panjang ye sebab nak balik kampung sat....