Rabu, 6 Mei 2015

Bertemu dalam tahun 2015

Assalamualaikum semua...

Bertemu lagi dalam bulan April 2015 setelah setahun lebih tidak bersiaran. Agak-agaknya kalau ada anugerah blog paling malas kemas kini..layan ku tercalon..hihi..Dalam himpunan waktu yang terlalu cepat berlalu ini, diam tak diam hampir masuk lima tahun aku berkelana di bumi Darul Hana ini (Sarawak). Ramai yang bertanya, tak nak balik ke Semenanjung ke? Apatah lagi mak abah dan adik-adik..ko tak nak balik ke Na? Hmm susah nak bilang sebenarnya, tapi nak cakap mudah..nak bilang tak pandai..hehe...ko ni macam tak nak balik je Su? Kawan dan jiran-jiran di KL plak menambah.

Kalau diikutkan, sesuatu penghijrahan satu perkara yang baik - memang baik pun, sebab itu macam tak nak balik ke Semenanjung (buat masa inilah). Ada juga berbincang dengan suami, kita ambik masa setahun dua lagi baru fikir nak baik ok. Ok bang! Siap bagi jawapan dengan abah dan adik-adik, tahun depan kami minta pindah. Konpiden punya jawapan kans..hehe. Apa pun bergantung pada encik suami, kalau dia kata jom pindah, i ikut jer...cewah.

Alhamdulillah, melangkau masuk bulan Mei nih, tiga projek yang kuurus dah selesai dengan jayanya dengan bantuan semua staf DBPSar. Selepas ini ada tiga lagi projek menyusul ditambah dengan projek pegawai lain yang perlu dibantu - hidup saling membantu. Dengan sebab kesibukan itu jugaklah dah berapa bulan dapur membakar tidak berasap (dapur masak untuk makan malam pun jarang berasap-berminyak je hado). Kadang kala hati membuak-buak nak membakar kek bagai, tetapi tahap malas menguasai minda dan fizikal..haha.alasan sangatt kans. Tetapi jiwa membakar tetap membakar di jiwa...hehe..

Nak cerita sikitlah, apa perubahan yang berlaku sejak kami bermastautin di Sarawak ni. Antaranya:
1. Aku minat membakar kek bagai - kumpul ke , cari ke buku resepi..memang aku tere..haha (tetapi masak lauk-pauk ikut musim atau ikut kerajinan atau ikut giliran dengan encik suami yang lebih tere memasak daripada aku)
2. Kami hampir atau tidak langsung berpeluang bercuti di luar Malaysia. Paling jauh di Penang - itu pun tahun lepas. Bukannya apa, kalau nak bercuti ke luar Malaysia, perlu naik dua penerbangan, kan dah melibatkan dua kos..huhu. Apa yang kami boleh buat, balik kampung (KL-Kuantan-Batu Pahat)
3. Anak-anak jiran kat KL, hamboi dah membesar dengan jayanya, dulu ukuran ketinggian bawah kita, sekarang dah melepasi bahu kita (hilang kenangan masa bersama-sama mereka)
4. Sudah tentulah pandai kelaka (bercakap) Sarawak ye dok - kamek, kitak, melobo-lobo, cerit, loba, supan, kuowa, towija dan banyak lagi
5. Kita sambung lagi hari ini (6 Mei 2015) setelah balik daripada bercuti (KL jer).  Apa lagi nak cakap ek. Tetiba takde idea.
6. Pembahagian tugas semasa di DBP, KL tak sama bila berpindah ke Sarawak. Daripada duk saja kat meja (sekali-sekala buat penyelidikan luar) kini bertukar 360 darjah - buat kerja-kerja pengembangan (badan pun boleh jadi kombang..hehe). Ambil hal ini sebagai satu cabaran, bertatih hingga jadi lebih baik untuk menguruskan projek - Forum Pelajar, Pertandingan Pantas Jawi, Sahibba, Deklamasi Puisi, Majlis Tinta kenyalang, Anugerah Citra Majalah Sekolah Menengah dll. Duduk dalam satu organisasi yang kecil (63 orang staf) perlu saling bekerjasama

Itu sahaja buat masa ni. Letih mak nak menulis aka menyoret. Harapnya lepas ni lebih rajin membaking, rajin memasak, rajin buat kerja dll.

Tiada ulasan:

Tahun 2020 yang mencabar

Assalamualaikum sahabat blogger semua. Lama kan tak bersiaran! Sebabnya lum sempat masukkan gambar baharu dalam pc. DAN perlu menulis untuk...