Selasa, 3 Mei 2011

Makan hidangan 'eksotik'..

Wah..macam menarik sahaja tajuk entri kali nih. Sekadar ingin berkongsi dengan teman-teman. Sememangnya kalau bermalam di rumah mak dan apak, tak sah kalau tidak dihidangkan dengan makanan yang pelik-pelik dan hidangan midin memang wajib ada. Cuba tengok gambar ni betul-betul.


gambar golap...

gambar terang dan jelas...
Opo bondonya namanya benda nih. Macam siput jer. Hah betul.. memang siputpun. Macam siput gondang je kan. Ni ala siput sedut cuma bentuknya bolat. Kalau di Sarawak, kita panggil siput ni 'KERIKAP' ye tuan puan (taklah eksotik sangat-cuma tak pernah makankan-nak bagi gempak tajuk entri jer). Tapi kalau nak makan, kita sedut dan sedut memang susah nak keluaq. Jadi, macam mana nak keluarkan isinya ye tuan dan puan? Kalau anda pakar orangnya, cuma perlu ketuk-ketuk siput ni di tapak tangan untuk keluarkan isinya.
    Kalau nak lagi pakar dan cepat untuk keluarkan isinya, kita gunakan garpu ye tuan dan puan. Puaslah aku menyantap benda nih sebabnya ada kakakku yang baik hati, dengan rela hati mengeluarkan isi dan memberi padaku untuk dihabiskan, 'sayang katanya'. Justeru, aku dapat menikmati 'sepuasnya' isi siput nih (nasib baik tak sakit perut!). Kemudian, tak lupa hidangan udang galah (memang tak tinggal kalau ada bekalan dari penangkap udang). Alhamdulillah.
udang galah saiz kocik..masak merah pecah telur...

Tiada ulasan:

Tahun 2020 yang mencabar

Assalamualaikum sahabat blogger semua. Lama kan tak bersiaran! Sebabnya lum sempat masukkan gambar baharu dalam pc. DAN perlu menulis untuk...