Rabu, 30 November 2011

Soto Johor

Kali ni pulak, aura rajin telah meresap dalam diri. Bahan-bahan dah beli, resepi dah ambil. Apalagi jom kita memasak soto (maaflah tak sempat ambik gambo proses nak buat soto dek kesibukan membuat soto sendiri – encik suami ada kelas). Ada pun gambar hidangan lengkap soto – siap ada begedil lagi.
            Aura angin telah meningkat tiga kali ganda, maka terhasillah begedil kentang dengan ayam. Bukannya apa, kalau nak buat soto ni paling kurang memerlukan tenaga dua orang baru ada ruang bernafas. Konon nak tunjuk tere, maka kepenatan hilang setelah melihat hasilnya – alhamdulillah.
            Nak buat begedil nih (puas cari petua dan resepi terbaik kat internet), kalau nak sedaplah, kentang perlu direbus (jangan lama sangat-dah masak bila cocok dengan lidi-licin jer) dan ayam atau daging perlu dicincang elok (sebab tak sempat, daging ayam yang direbus-sejukkan jap pastu kisar sampai hancur-sepatutnya disiat-siat).
Kemudian, buh bawang besar yang dicincang, daun sup, jintan manis sikit, lada sulah dan garam – gaul dengan kentang yang telah dilenyek. Pastu macam biasa-kepal bulat, bila nak goreng, leperkan dan celup dalam bancuhan telur yang dipukul. Goreng dengan minyak separas begedil yang hendak digoreng – jangan lama sangat goreng sebab nak bagi kulit luar masak jer....pastu siap.. memang sedap dimakan dengan semangkuk soto. Kalau terlebih rajin, gorenglah hirisan bawang putih, makan dengan soto, memang terangkat.
pegedil kentang ayam yg berjaya diuruskan...

nampak kudus je kan..haha




lepas ni, ingat nak buat coto makasar plak..hmm ..nyum nyum

Tiada ulasan:

Tahun 2020 yang mencabar

Assalamualaikum sahabat blogger semua. Lama kan tak bersiaran! Sebabnya lum sempat masukkan gambar baharu dalam pc. DAN perlu menulis untuk...