Ahad, 11 Mac 2012

Kek coklat kukus...


Bahan sudah cukup dan mudah disediakan, maka kuatur langkah untuk membuat kek coklat kukus dengan mengikut resepi dari buku masakan (dah nak hampir siap baru teringat resepi istimewa dari makcikku). Tapi bahan dan cara lebih kurang sama dan hanya ada sedikit jer perbezaan.

Dengan lafaz Bismillah, terus mengatur langkah – cewah. Macam biasalah, buat apa yang patut, buat adunan dan sebelum tu perlulah panaskan kukusan. Oleh sebab, pengukusku itu sungguh comel, maka ku letakkan dalam dua bekas (dua kali mengukus). Kukus selama satu jam dengan api yang sederhana agar struktur kek tidak pecah. Dan acuan seeloknya dipanaskan terlebih dahulu agar struktur kek jadi cantik.

bancuh aduna seperti biasa

masukkan bancuhan telur dan esen vanilla

selepas dikukus...

buh topping susu pekat campur butter dan serbuk koko, pastu tabur beras coklat...
Macam biasalah, hasil untuk pertama kali kurang memuaskan. Rasanya ok. Cuma struktur kurang comel sikit. Tapi kutakkan berputus asa. Akan kucuba lagi dengan membaca resepi orang lain dan ambil nasihat dan tip dari kawan-kawan.

Tiada ulasan:

Tahun 2020 yang mencabar

Assalamualaikum sahabat blogger semua. Lama kan tak bersiaran! Sebabnya lum sempat masukkan gambar baharu dalam pc. DAN perlu menulis untuk...