Selasa, 14 Mac 2017

Keindahan Puncak Borneo

8 Januari 2017
Nak kata rajin, taklah sangat. Bercinta nak susun kata-kata. Adoilah. Kita lihat gambo dululah ye. Ok, sambung sikit-sikit cerita. Kali ni kita ke Puncak Borneo (macam Cameron Highland). Perjalanan nak ke sini dalam masa sejam lebih. Pemandangan kanan kiri jalan memang cantik dan melalui jalan kampung demi kampung. Guna map google jugaklah nak ke sini..hehe..harus! Jalan yang sama juga jika nak ke Homestay Ana Rais.

Selama mana dah duduk enam tahun kat sini, barulah berkesempatan ke sini, itupun tanpa dirancang. Keluar pun lepas Zuhur, mujur sempat/dibenarkan naik ke atas sebelum pukul 3.30 petang. Sebelum ini, kalau nak naik ke atas ada disediakan kenderaan dan perlu bayar perkhidmatan tersebut. Ini kami hanya perlu bayar di pondok pengawal dan menaiki kenderaan sendiri nak naik atas. 

Memang sangat mencabar nak naik atas. Jalan curam selekoh pendek ke kanan dan ke kiri, aku kawal stereng dengan hati-hati dan tawakal. Nak naik dalam masa 20 minit. Sampai je atas, syukur selamat sampai. Tayar kereta pun berbau hangit sebab guna gear rendah. Memang kagum dengan pemandangan di puncak.




Tak sempat ambik gambo pondok pengawal, hanya sebahagian pemakluman 
yang tertampal je dapat diambil.
 Kat bawah ni dah sampai kawasan puncak..


Deruan air terjun mini turut menyapa kami...
Kawasan parking...saujana mata memandang...






Sebahagian dari puncak..pintu gerbang nak ke resort..
  
 Banje satu gambo...berdua lebih baik..cewah..


 Subhanallah..Maha Suci Allah..memang berbaloi naik untuk melihat pemandangan 
yang sungguh cantik, Kuasa Allah SWT...

















 Kuda pun hado...
 Jom naik trem...

 Antara trem yang membawa kami ke puncak pemandangan Sarawak-Kalimantan
(dengan bayaran RM10 seorang)



 Selepas bayar perkhidmatan trem di kaunter resort, kami meneruskan perjalanan ke puncak pemandangan antara Sarawak dan Kalimantan...
 Melalui juga kawasan resort...















 Pemandangan berbalam-balam...sempadan dengan Kalimantan...


 Bukti kami dah sampai di sini...
Semasa perjalanan balik, encik suami ambil alih memandu, risau lihat aku yang debo nak memandu turun kot. Tempat ni sebijik macam kat Cameron Highland sebab semasa dalam perjalanan turun, boleh singgah ke kawasan air terjun yang cantik (macam Lata Kijang) dan boleh mandi-manda. Tapi nampaknya pengunjung lebih suka duduk di batuan sambil menyentuh air terjun yang sejuk.




 Kawasan air terjun..taklah setinggi air terjun Lata Kijang...







Jika ada sesiapa yang nak ajak ke sini lagi, tidak kot sebab masih rasa seriau masa nak naik ke puncak. Memang mencabar! Lepas ni kita pergi ke Semenggoh pula nak lihat pusat pemuliharaan orang hutan...Insya-Allah.

Keindahan Puncak Borneo

8 Januari 2017 Nak kata rajin, taklah sangat. Bercinta nak susun kata-kata. Adoilah. Kita lihat gambo dululah ye. Ok, sambung sikit-siki...