Selasa, 12 Jun 2018

Balkan - perjalanan yang dirancang

Assalamualaikum sahabat semua,
Dalam meniti kehidupan bukannya mudah. Adakalanya kita jatuh tersungkur, adakalanya kita dipermudahkan urusan. Jadi, jangan putus usaha untuk berdoa dan berharap pada Allah SWT Yang Maha Esa untuk meneruskan kehidupan dengan penuh keberkatan. Intro pun macam dah saspens jer  kans (sebenonya takde idea nak memulakan ayat). Lagi-lagi bulan puasa nih. Saat entri ini ditulis, sudah melepasi dua bulan kembara perjalanan kami ke bumi Balkan (6 hingga 16 April 2018). Gambar dan maklumat dan ada, cuma kekuatan nak menulis tiada!

Tarik nafas panjang-panjang! (kita raya dulu, boleh?)...haha

Balkan yang ohsem dan menerujakan.
Perancangan lebih kurang dua tahun diperlukan untuk kembara kali ini bersama-sama geng sebelum ini (Kak Norasma, Kak Latipah dan Kak Siti Hawa). Apatah lagi daripada segi kos kewangan yang perlu diambil kira sementelah masih makan gaji. Almaklumlah nak pergi banyak negara dalam rantau Balkan. Memang pada awal persetujuan nak menyertai kembara nih, memang seronok dan telah mendapat izin dari encik suami (kali ini sendirik pergi, sendirik bayar! Ok boss!). Izin suami penting ye sebab nak tinggalkan dia selama kurang lebih 10 hari tau!

Rentetan percutian dan kembara Korea Oktober 2016 membawa perancangan kembara seterusnya ke tahun 2018, dan akhirnya tercapai, alhamdulillah. Ke negara Balkan? Kat mana tuh? Sibuk kawan-kawan bertanya lokasi kembara kali ini. Mereka hairan dan tak pernah dengar nama negara Balkan, terutamanya negara Bosnia & Herzegovina (BIH) yang begitu kuat daya tarikannya. Apatah lagi mendengar pengalaman kembara rakyat Malaysia dan rakan-rakan sendiri yang telah menjejakkan kaki ke sana.

Meh kakak nak cerita sikit. Nama Balkan ini diambil sempena nama pergunungan Balkan yang menganjur dari Laut Serbia hingga ke Bulgaria. Negara Balkan mempunyai Banjaran Dinaric (bermula dari Albania-Montengero-Bosnia dan Slovania) serta meliputi kawasan Timur Selatan Eropah dan terbahagi kepada 12 buah negara (Romania, Bulgaria, Slovenia, Croatia, Bosnia & Herzegovina, Albania, Kosovo, Macedonia, Montenegro, Greece, Serbia dan Turki).

Nak pergi negara Balkan ni memerlukan banyak hari. Disebabkan banyak tempat, maka terdapat pelbagai pakej yang ditawarkan oleh agensi pelancongan dan tak semua tempat dapat ditujui (lagi banyak tempat, lagi besar kosnya). Kami memilih agensi yang sama (masa gi Korea sebelum nih) disebabkan kecekapan dan fleksibel harga dan pakej yang ditawarkan - Malaysian Harmony  Seronoknya bila tuan tanah (wakil syarikat agen) pun turut sama ikut ke Balkan - kak Noorah.

Nak fikir dan lalui kembara melalui konsep backpacker rasanya belum mampu! Kembara kali ini menaiki flight dari KLIA ke Istanbul, Turki untuk transit ke bandar Sofia, Bulgaria dan kembara dengan menaiki bas (mula dari bawah ke atas). Begitu juga hala balik, melalui Zagreb, Croatia ke Istanbul, Turki - KLIA. Kiranya hanya sempat menjejakkan kaki kat epot Istanbul sahaja dan tak sempat keluar berjalan (untuk ke Turki perlu beberapa hari juga untuk menjelajah negara tersebut).

Antara lain, bila dapat tahu bilangan ahli rombongan untuk grup kali nih, terkejut juga - 30 orang! Cuak juga! Boleh ke, selesa ke tidak bila jalan ramai-ramai nih? Iyelah, sebelum ni kembara ke Korea hanya 11 orang je. Takpe. Belum pergi belum tahu! Layan jer sebab deposit dah bayar sebagai tanda setuju nak ikut serta! Takkanlah nak batalkan pula! Nahi! Nahi!

Tiket dari Kuching ke KL pun dah beli siap-siap. Opkoslah kena beli tiket MAS sebab nak terbang ke Turki melalui KLIA nun. Oleh kerana beli tiket sebelah petang dan sampai KL pun petang, maka ku bersantai dulu balik ke BM jap sebab flight ke Istanbul pukul 11.35 malam! Kalau tunggu kat epot lelama, konpem mereput! Haha. Sempat menyusahkan kak Nab dan suaminya untuk menolong menghantarku ke epot pukul 8.30 malam (jasa mereka yang mampu kubalas, terima kasih kak Nab dan keluarganya). Rakan-rakan lain dah sampai lama kat KLIA, aku baru nak turun epot. Hehe... Bukan apa, perlu cepat nak daftar masuk beg sebelum daftar masuk diri.

Bersambung ek...

Rabu, 6 Jun 2018

Balkan?

6.6.2018
Dah dua bulan berlalu selepas pergi negara-negara Balkan hari tuh (6 - 16 April 2018). Tapi tak sempat nak tulis entri. Entri tahun lepas pun baru siap hari ini. Untuk entri Balkan, tunggu sehari dua ni ok! Gambar selingan!

Jun 2018

6.6.2018
Pejam celik pejam celik dah masuk pertengahan tahun, bulan Jun 2018. Cepat masa berlalu dan hari ke-21 kita menjalani ibadah puasa. Ramai juga kengkawan dah balik bercuti dan pastinya, hujung minggu ni masing-masing dah balik kampung. Aku? Hari Rabu depan (dua hari sebelum raya) baru balik KL dan tahun ni beraya kat Pahang dulu. Tahun ni juga agak bersederhana dalam berbelanja. Tak buat baju raya, kuih pun tak beli, apatah lagi nak buat (tapi dah beli bahan-bahan kek, macam nak kena buat jer sebab dah dua tahun gantung oven!). Almaklumlah baru balik lepas mengundi, balik puasa seminggu dah minggu lepas (dapatlah balik dua-dua kampung dan singgah ke KL jap).
Hari ini hari istimewa juga sebab hari lahir encik suami (6.6.74). Selamat hari lahir bang!Alhamdulillah. Namun, aku tak sempat nak beli hadiah atau kek. Ingatan dan ucapan tu yang lebih utama kan. Selamat hari lahir buat Ida Mie dan Encik Azhar Mohamad Dora. Hanya gambar kek sebagai pengganti diri. Semoga Imamku, pembimbingku, sahabat dunia dan akhiratku, dipanjangkan usia, diberi kesihatan yang baik oleh Allah SWT, sejahtera dan berjaya kehidupan di dunia mahupun akhirat. Aamin...
 
Selamat menjalani ibadah puasa dengan penuh rahmat dan ketenangan. 
Rebutlah pahala yang banyak dalam bulan ini. 
Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf zahir dan batin. 
Hati-hati memandu pulang ke kampung halaman tercinta.
Berpada-pada makan jauadah hari raya!

Gelagat anak buah bersekolah!

1.1.2018
Tahun 2018 usia M. Hadi Hafiz 8 tahun dan Razziq Rayyan 4 tahun. Ayen mula sekolah Tadika Kemas. Hadi dah masuk darjah 4 kat sekolah tahfiz berbayar. Alhamdulillah. Seronok tengok gelagat mereka bila dah sekolah. Layankan ajer ye!

Badan kocik je ni hah tetapi semangat nak bersekolah. Gud job Ayen!
 
 
Ni gambo masa mereka kat kampung, Jalan-jalan, makan tido.
 
 Selingan! Gelagat Hadi dan ayahnya! 

Kenduri Wandy

13.1.2018
Sempat juga meraikan majlis perkahwinan rakan pejabat, saudara Wandy di rumah pengantin perempuan nun jauh sebelum naik jambatan Batang Sadong - dekat dua jam jugak. Bawak Ija dan kak Zarina sekali. Encik Zul dan isteri naik kereta lain. Datang-datang terus makan sambil tunggu pengantin nak masuk bersanding. Selamat pengantin baharu Wandy dan isteri.
 
 
 Antara rakan-rakan pejabat yang sempat menghadiri majlis Wandy.
 
 
Selepas majlis, kami nak makan mi udang Gumpey pulak kat Kampung Gedong, Simunjan. Hari memang mendung je dan hujan sekali-sekala. Agak jauh juga nak ke sana. Sebab tak pernah pergi, tu yang main redah je pergi berpandukan map. Memang tempat ni dah terkenal dengan udangnya, cuma nak pergi tuh bercintalah. Bila dapat peluang, layankan ajer. Hmm rasa mi udangnya oklah, janji dapat makan udangnya. Udangnya pun banyak saiz, kalau lagi besar, lagi mahal lah kans..hehe. Kami makan yang sederhana, sorang makan dan minum dalam harga RM17-RM20.
 
 
 
 
Layankan minum air durian belanda yang sedap dan ohsem!
 
 
Ni pun udang gak, tapi tak dapat dimakan...hehe

Cendol Mami

7.1.18
Kembali ke asal selepas cuti, balik ke Kuching semula. Hujung minggu je keluar, jalan-jalan cari makan. Ajak encik suami ke tempat makan Cendol Mami kat depan sekolah STAR. Selain cendol, macam-macam ada (mi belacan, rojak ayam, rojak mi, kepok leko dan lain-lain). Seronok pi makan bila tengah hari tak makan tapi layankan minum petang kat sini. Yang pasti peberetku mestilah cendol jagung!
 
 
 
 
 
 
 
Ni cendol durian, semangkuk dalam RM8. Hmm bukan durian ketui tuh,
macam pes dia jer (keluarkan isi durian dan buat macam pes untuk jadikan stok sentiasa ada).
Hmm bolehlah rasanya!
 Selingan...suka makan tose garing dan peria goreng kat kedai mamak!
Puasa wei, Suhana oii!
 

Ke Melaka kita!

28.12.2017
Selepas balik dari Pahang, kami terus ke Melaka. Dah alang-alang bercuti kans! Tempah hotel sehari sebelum jer. Syukur ada dekat Klebang, mudah nak berjalan-jalan. Hotel baru rasanya, Casa Ria. Murah dan selesa. Alhamdulillah.
 
 
  
 
 
 
 
Selepas daftar masuk, haruslah keluar berjalan-jalan kan. Hajat nak makan keria Klebang. Kat bawah kedainya tuh. Nampak kosong je kan. Best jugak nih. Selagi datang dekat, rupanya mereka beratur kat dalam kedai. Toke suruh masuk dalam sebab panas kat luar. Sebab memang agak panjang, memanglah tak sanggup tunggu (memang nak kena pergi hari dan masa yang lain nampaknya). Untuk tidak membawa pulang apa-apa, kami belilah popia pedas 3 ke 5 beradik meletop. Oklah dari takde benda nak makan!
 
 Pastu kita ke Klebang Original Coconut Shake. Syukur tak ramai orang. Boleh makan dan lepak dengan santai. Layan nasi lemak dan kepok lekor jugak!
Model tak berbayar..hehe...
 
bekalan kelapa muda baru sampai...
 Selepas mengisi perut, jom ke Muzium Kapal Selam pulak.
 
 
 
  
 
  
  
 
  
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Puas jalan-jalan kat muzium, kita ke pantai Klebang pulak nak tengok matahari melabuhkan tirainya. Makan malam kat Umbai - Restoran Ikan Bakar Parameswara-makan biasa-biasa je, tak sempat snap. Layankan beli buah berangan, sedap!
 
 
 
 
 
Esoknya pula sempat gi rumah Aisyah, bekas rakan sejawat encik suami masa kat Sarawak hari tuh.
Jumpa sebab ada urusan kerja. Tak sempat jalan mana sangat, kita cari asam pedas bawak balik dan
beli kuih-muih yang ada.
  
 
Pastu ada urusan di KL jap, singgah Bellamy, makan rojaklah dan ajak kak Wan Sikin join sekali. Hanya sempat borak sekejap sebab masing-masing sibuk dengan urusan yang lain.
 
 
 
 


Gambar Selingan. Suasana Kampung Mang
 

Balkan - perjalanan yang dirancang

Assalamualaikum sahabat semua, Dalam meniti kehidupan bukannya mudah. Adakalanya kita jatuh tersungkur, adakalanya kita dipermudahkan urus...