Jumaat, 20 Januari 2017

Selamat datang 2017

Assalamualaikummmmm.....panjangnya kum...

Haha..yelah dah masuk 20 Januari 2017 baru nak tulis entri, apa kes? Biasalah LPNT, SKT dan segala T nak kena siapkan kans. Inipun sambil telan roti yang dah tamat tempoh cicah air nescafe peng! Gituh!...haha (jangan sakit perut nanti udahlah). Mata memang dah lebam asyik akhir je masuk tido..hehe. Pagi ni ada perhimpunan bulanan ye Suhana..siap!
 
Apa nak cite nih? Adoilah.  Lepas seminggu bercuti ke Penang, kami balik kampung suami pulak, abah tak sihat. Kakinya krem sebab sejuk katanya. Masa kami balik, dah ok sikit kakinya. Masa abah kena tuh, memang tak boleh jalan sungguh. Memang kesian. Anak sedaranya di Kemaman yang tolong ambik dan dibawa ke rumah mereka. Bila dah ok sikit (sikit jer), abah gagahi jua balik dan memandu sendiri ke rumah. Biasalah orang tua, mana selesa duk rumah orang waima rumah anaknya. Syukur abah selamat sampai di rumah. Sebab itulah encik suami ambil keputusan balik (pada awalnya sorang je, memandangkan tiket tak berapa mahal, makanya aku balik sekalilah - yelah kalau sewa kereta pun bayar jumlah hak tuh, bukan boleh kurang pun kalau seorang je yang sewa..hehe). Sempat temankan abah ke Kemaman untuk urusannya dan jumpa kawang lama masa kat UKM dulu. Tak rancang nak jumpanya pun. Akhirnya, paksa dia datang jumpaku di Aziz Sata, Kemaman. Sori Laily. Nasib baik rumah mu dok jauh. Layankan jelah kawang mu ini ye. Terima kasih Li, walaupun tak dapat borak panjang, aku hargai kehadiranmu..cewah!
 
Sempat juga melawat kawan sekolah rendah yang baru pindah dari Bentong ke Kuantan semula. Datang rumahnya, siap makan dan borak 3-4 jam. Terima kasih Zuhaira (Wa) dan keluarga yang sudi terima kehadiran kami. Ada rezeki, panjang umur, kita jumpa lagi. Insya-Allah. Dan sempat ke rumah kawan suami - Awi dan Kak Ija (banyak juga aktiviti jumpa kengkawan). Alhamdulillah, semoga dapat mengeratkan silaturahim keluarga dan sahabat lama. Itu yang seronok juga kalau dapat balik kampung...kanss.
 
Jom pi perhimpunan bulanan sat.
 
Lepas balik dari kampung. Teruskan kehidupan macam biasa. Pergi kerja balik kerja. Hujung minggu pergi Serikin (kalau ada keperluan/kalau boring pun akan pergi jugak walaupun hanya cuci mata telinga..hehe).
 
Hanya nak kongsi sikit satu cerita. Ada sahabat yang pernah sama-sama berkursus (lain jabatan/dia orang semenanjung gak). Memang perasan dah lama tak kemas kini fb. Baru ni ada berjumpa rakan sekerjanya dan bertanyakan beliau. Mula tak mengaku apa yang berlaku. Tak lama diberitahu bahawa sahabat tersebut dipenjarakan sembilan bulan atas sebab pecah amanah rasanya sebab melibatkan SPRM dan beliau telah difitnah katanya (tak pasti kes apa). Allah...sedihnya bila dengar sebab kami tahu dia baik orangnya. Baru je dapat anak nombor dua. Bila kejadian ni berlaku, anak isteri terpaksa balik kampung dan automatik beliau mesti dibuang kerja apabila telah disabitkan kesalahan dan dipenjara. Memang terasa sebak juga bila melibatkan nasibya. Begitu besar ujian buatnya. Semoga beliau tabah untuk meneruskan kehidupannya nanti.
 
Nanti sambung cerita lain k. Jom sambung kerja...

Rabu, 28 Disember 2016

Selamat tinggal tahun 2016

Tahun 2016 yang penuh dengan warna-warni kehidupan. Suka duka, luka pedih, manis indah dan sebagainya. Nak ambik juga entri bulan 12 nih, jadinya masukkan coretan akhir sebelum bertemu dengan tahun 2017...Insya-Allah. Allah Sebaik-baik Perancang. Setelah bertugas di bahagian pengembangan bahasa dan sastera hampir enam tahun di sini, ku dipindahkan ke bahagian penerbitan mulai 1 November 2016. Alhamdulillah, ku terima arahan dengan hati yang terbuka. Beri peluang kepada orang lain untuk merasai semua itu dan aku juga berpeluang meneroka dunia penerbitan.

Coretan sambung esok (atau lusa)...Nak titon dulu ye.

Apabila mengenangkan kehidupan akhir zaman nih..bagaimana amalan kita nih? Kehidupan di dunia hanya sementara, di akhirat juga kekal. Banyak tanda-tanda kiamat dah berlaku. Apa lagi yang kita kejar? Takutnya lah Ya Allah. Bantulah kami ke arah jalan kebenaran dan menjauhi larangan-Mu Ya Allah. Kami insan yang lemah dan selalu memerlukan petunjuk-Mu.

Sambung lagi...

Dah masuk tahun baru dah. Selamat datang 2017M. Alhamdulillah dapat siapkan kerja yang menyebabkan bahuku sakit dekat tiga minggu (majalah Jendela Sarawak-dah dalam proses cetak). Ujian dari Allah sebenarnya. Kenalah hadapinya. Alhamdulillah dapat juga bercuti ke Pulau Pinang Pulau Mutiara bersama encik suami pada Jumaat minggu lepas sampai Isnin (1 malam di BM). Misi nak ke Bukit Bendera dan makan kat Line Clear tercapai. Pernah pergi hari tuh, namun tak dapat naik Bukit Bendera sebab tutup untuk kerja-kerja permbersihan. Kekeciwaan terubat baru-baru nih...alhamdulillah. Selalunya orang bercuti 3 hari 2 malam. Kami bercuti 3 malam 2 hari sebabnya sampai Pulau Mutiara 1 pagi dan daftar masuk hotel 1 pagi lebih..hehe.

Kali ni memang pergi tempat yang dirancang dan berjalan sekitar Balik Pulau. Kemudian pusing pulau hingga ke Batu Feringgi (hanya lalu sahaja). Walaupun cuti singkat, namun misi kami terlaksana...Alhamdulillah. Dan hari ni baru naik kerja. Hilang sakit bahu...hehe...syukur. Tu je nak cerita. Gambo kemudian.

Apa azam tahun baru?  Baiki amalan, berbaik sangka, rajin bersedekah, rajin mengaji, khusyuk dalam solat, bekerja sebagai ibadah, berbakti pada suami dan keluarga, sayang pada semua, nak pergi Haji dan umrah, nak pindah balik KL (ops dah enam tahun u, anak kembar Diana pun dah masuk sekolah tadika..tetiba!). Insya-Allah, doakan kami dapat pindah tahun ni ye. Boleh dapat balik kampung selalu, dapat melancong lebih kerap...Aamin. Bila berada di perantauan nih, tak dapat jumpa kakak-kakak DBP yang pencen (lain situasinya walaupun dapat berhubung melalui FB). Kak Monie...jangan pencen dulu sebelum saya balik bertugas kat KL semula...huhu.

Semoga dalam amalan dan perbuatan kita sehari-hari, Allah SWT dapat mengampunkan dosa-dosa kita dan keluarga kita. Beri rahmat dan kemudahan pekerjaan dan kehidupan kita dengan berpandukan jalan kebenaran. Semoga Allah SWT juga membantu meringankan beban rakyat Syria, Ronghinya, Palestin dan masyarakat Islam yang tertindas. Allah SWT Sebaik-baik Perancang.  

Isnin, 28 November 2016

Ke Korea Kita! - Bahagian 12 (Jom Balik Malaysia)

28 Oktober 2016 (Jumaat) - Hari Terakhir

Bangunan tersergam megah...

  

mengabadikan kenangan dengan pokok yang unik...

Samsung Delight
10.00 pagi
Selepas bersarapan dan daftar keluar, kami dibawa ke tengah bandar Seoul untuk melihat bangunan yang tersergam tinggi serta melawat bangunan Samsung Delight - teknologi berkaitan dengan Samsung. Selalunya kita hanya tahu, Samsung tu jenama telefon dan alat teknologi di rumah jer seperti peti ais dan mesin basuh baju. Tetapi kat sini kita boleh bermain dengan teknologi Samsung. Beratur untuk daftar muka di skrin kecil dan taip nama kita, kemudian akan diberi tag di pergelangan tangan. Tak lama lepas tu, terpampanglah wajah mulus kita di skrin, teruja u! Haha...Selepas tu, boleh bermain dengan teknologi Samsung yang lain. Memang best!
Petugas memberikan tag nama...
sekitar pemandangan di lobi...
lihatlah gambar kami yang silih berganti terpapar di skrin...hehe





yang ni pula, di skrin sebelah dalam...macam-macam permainan teknologi dapat dibuat...
 imagination sommelier, heart archemist dan lain-lain...


Di bahagian bawah menempatkan henpon jenama Samsung...
tak dapat berlama-lama sebab nak berkejar makan tengah hari dan ke epot.




Makan tengah hari dan beli kimchi
Di Jalan Gwancang-ro
Kiranya tempat yang kami nak makan ni ialah kawasan atau bandar baharu yang menempatkan perumahan, rumah kedai dan pusat tumpuan pelancong untuk membeli barangan sebelum sampai ke epot (macam kawasan bebas cukailah). Banyak lagi bangunan separa siap dan kawasan yang perlu dibangunkan. Kami sempat makan di sini. Sebab nak balik Malaysia, sampai lupa nak snap gambar hidangan kami. Yang bestnya boleh tambah kimchi banyak mana kita nak makan. Bangunan ni ada 3 ke 4 tingkat yang menempatkan tempat beli belah, restoran dan lain-lain.
      Lepas makan, sempatlah beli kimchi (perlu sejuk) sebagai pelengkap kembara kali ini dan kimchi sesuai dibeli akhir sebelum naik kapal. Sempat juga menambah beli t-shirt sehelai dua pelengkap yang kurang (harga memang mahal sikitlah sebab sewa bangunan kan mahal..haha). Barangan yang kita beli memang ada GST, tapi jangan risau sebab kita boleh claim semula duit di epot nanti (waima beli seaweed pun ada GST).
 Nak masuk restoran...bahasa Melayu pun ada...Selamat Datang!
Tibalah masanya kami pulang dan kembara kami bakal berakhir.
Sedih rasanya dan tak sabar juga nak balik..hehe. Ntah bila lagi nak ke sini kan!




Banyak tak barang kami? Sikit je tuh..haha

Selepas daftar masuk beg kami, cepat-cepat kami ke tempat claim GST (di tingkat atas)...
buat di mesin tapi jangan risau sebab ada petugas yang membantu.
Jadiklah, dapat duit semula walaupun tak banyak.
Kapal Korean Air-trademark nya warna biru muda
tiket kami...

yang ni memang bunga orkid asli ok!
Ruangan menunggu...

Selamat tinggal Bumi Korea Selatan..



MOML (Moslem Meal). Hidangan buat kami...


Hidangan nasi dengan rendang daging dan sayur...
 
Nota :
1. Sempat menonton cerita "Melody to Remember". Kesimpulan bila melihat jalan cerita Korea yang memaparkan kemanusiaan, turut diselitkan dengan cerita sejarah Korea dengan baik walaupun mudah jalan ceritanya.
2. Masa perjalanan balik inilah, banyak kali ke bilik air..hehe. Nasib baik duk tepi laluan utama. Jadi tak menyusahkan orang lain.
 
Surau Incheon Airport
Yang bestnya kat sini, ada disediakan surau. Nak masuk kawasan menunggu je, memang ada petunjuk prayer room dengan ikon orang duduk antara dua sujud. Memang mudah sangat nak tahu (kat G24). Tapi macam biasa, nak ambil wuduk perlu ke bilik air. Pandang kanan dan kiri untuk mengambil wuduk dengan berhemah sebab ada je ajumma yang bertugas membersihkan sinki dan bilik air. Boleh je ambil wuduk kat singki tapi bab nak basuh kaki, ambik sebotol air dalam botol mineral dan basuh dalam mangkuk tandas agar tak bersepah airnya.


Tak susah nak cari sebab memang ada tanda arah yang memudahkan kita mencari surau. Tekan punat kat pintu masuk surau, automatik terbuka dan akan tertutup semula. Nak keluar pun sama situasinya. Ruangan tersebut hanya ada satu je untuk Muslim/Muslimah. Perlu bergilir-gilir masuk. Ruangan solat memang selesa, ada disediakan rak dan al-Quran dan kitab yang berkaitan. Malah ada alat keselamatan - pemadam kebakaran.


pengakhir gambar sebelum mendarat di KLIA...orkid seindah namamu!
Alhamdulillah kami mendarat di KLIA pukul 10.45 malam waktu Malaysia. Terima kasih Nurul dan suami, mama sebab tumpangkan kubalik hingga sampai di rumah BM. Selamat jumpa lagi dalam kembara yang lain sahabatku semua yang ohsem dan hebat. Tahun depan nak ke mana pulak? Nak rasa musim salji pulak. Jangan lupa tau Kak Asma untuk rancang kembara yang lain, lagi gempak lagi mencabar!
semasa tunggu beg kami...sempat snap gambo...hehe
Tamatlah cerita 1 -12 bahagian perjalanan kembara kami ke Pulau Jeju dan Bumi Seoul. Nak siapkan cerita, macam setahun je tempoh menulisnya (bukan mudah..huhu). Rasanya kalau nak ke Korea lagi, nak rasa musim salji pulak. Dapat pergi kat kaki Gunung Soerak pun dah ok..hehe. Selamat bertemu lagi sahabat semua. Maafkan segala tutur kata dan perbuatanku yang tak menyenangkan, halalkan makan minum yang dikongsi bersama. Selamat maju jaya dan meneruskan haluan masing-masing buat semua. Semoga kembara kita diberkati Allah SWT dan menjadi pengalaman yang begitu berharga buat kami semua. Aamin.