Jumaat, 27 April 2012

Kerja luar

Alhamdulillah, semalam baru sahaja selesai menjadi Hakim Forum Remaja 2012 bertempat di SMK Sadong dengan Simunjan (dalam Bahagian Kota Samarahan). Sebanyak 10 buah sekolah di Samarahan yang bertanding. Tahniah kepada SMK Asajaya yang berjaya sebagai wakil bahagian untuk bertanding di peringkat Sarawak pada 9 dan 10 Mei 2012. Seronok juga pergi ke sana walaupun melalui jalan berliku – berlubang dan ada yang masih belum berturap sepenuhnya.
Satu harilah jugak kami bersiaran di sana. Pergi ikut jalan Serian, balik ikut jalan Simunjan. Bertolak 6.30 pagi dan sampai ke rumah semula 7.30 malam ..masak, satu hari perjalanan. Buat pertama kalinya juga, ku berpeluang menaiki feri untuk menyeberang dengan kereta sekali (ala feri di Penang tuh) dari pelabuhan Simunjan ke Asajaya. Setengah jam juga kami tunggu sebelum feri tu berlepas, walhal dekat jer, sebab nak memenuhkan ruang letak kereta, kami terpaksa menunggu juga.
Tak pasti berapa jumlah tambang yang dikenakan sebab menggunakan kenderaan rasmi kerajaan dan tak perlu bayar. Pastu dah sampai, kami meneruskan perjalanan dan naik feri yang kecil sedikit dari yang tadi (hari dah golap) dari pelabuhan Asajaya ke Muara Tuang. Kira oklah sebab berpeluang melalui semua dengan selamat – alhamdulillah. Jom layanss gambar.

jualan di tepi pelabuhan...

best jugak lihat pemandangan di sini

 

Subhanallah..menikmati ciptaan Allah SWT...

sedang menunggu giliran...
jalann...

air agak deras di sebelah tebing...

kawasan tepi feri..

air sungai nampak tenang...

hampir nak senja...

pajero kami..

lori bosa pun ado...

sedang menongkah arus...

sabar...

hampir sampai ke seberang..

sikit lagi..sikit lagi..

alhamdulillah dah sampai..

dah sampai..boleh dah meneruskan perjalanan...

dah senja...

7.30 malam sampai di rumah- alhamdulillah...


Projek kukus seterusnya


Maka dalam sejarah hari ni, ku menguli tepung untuk buat pau kukus. Inti encik suami dah tolong buat, maka kujalankan misi menguli tepung (walhal belajar sebelum ni, chef guna mesin, almaklumlah duit takdok nak beli mesin gedabak dan mahai tuh). Kiranya ni buat pertama kalinya, menguli tepung seolah tangan nak bengkak dan merah..haha.
setelah diuli, dibahagi-bahagi agar mudah di gelek..

leperkan betuk macam nih...

inti dah siap awal..

letakkan inti dan bentukkan bulat kemas-kemas
Apa pun enjoy buat. Chef buat 1 kg tepung, tp kubuat 500 gm jer. Buat banyak-banyak sapa nak makan pulak nanti. Alhamdulillah berjaya buat – kembang juga apam tuh, bila dah kukus ada yang mengecut-rasanya terlebih yis. Takpe kupujuk hati, lain masa akan buat lagi yang terbaik. Dari segi rasa, ok jugalah, bolehlah ditelan. Hmm..jom layanss gambo.
setelah dibentuk...

mengembang cantik dan gebus...

bila dikukus, hmm kureng sikit..takpe, janji boleh makan..

bunga kembang

Bunga kembang pagi. Nampak cantik je kan kelopak bunga nih – Subhanallah. Cuba teka bunga apa nih? Hehe.. rupa-rupanya bunga pada pokok roselle. Selalu nampak buahnya sahaja, kali ni dapat melihat bunganya yang mekar cantik sekali.



buah roselle, sedang galak berbuah..alhamdulillah..

Ada jugak

Ada pergi pasar raya UNACO baru nih, tetiba encik suami nampak satu bungkusan sejuk beku...ketawa kami melihatnya. Rupanya ada juga tongkeng ayam bersalut untuk makanan sejuk beku – maknanya ada pembeli sebab ada permintaanlah tuh (strategi niagalah katakan).
ada berani mok makan?? hehe...

Projek mengemping...

Leni kalau nak balik kg Mang agak terhad masanya. Bila bapak telefon untuk pulang ke kampung, barulah kami pulang untuk lapangkan masa. Bapak ada telefon minggu lepas, maka dan jejiran nak buat mengemping padi. Seronok juga melihat mereka mengemping padi – saling bekerjasama dan saling merasa hasil kerja mereka. Sekarang ni sedang musim menuai dan menjemur padi.
dah ditumbuk..proses menampi- buang kulit daripada isi..
Sambil menunggu proses menjemur tuh, mereka menjalankan aktiviti untuk mengeratkan silaturahim dengan menumbuk padi untuk dibuat emping. Sedap juga kalau dapat padi muda, dah siap ditumbuk, makan dengan susu pekat atau gula campur nyior ..hmmm sodap.
dah siap, buh susu pekat (tak nampak sebab dah digaul)

buh kelapa parut dan gula..mmm sedapnya..

dua-dua nan ado...
Kalau nak buat bertih beras pun sodap. Masak di kuali tanpa minyak dan sangrai (sangai kata orang Johor) dengan daun meley (macam daun pandan), emping tersebut digaul sedikit minyak dan kirai-kirai dengan daun meley- jadilah bertih beras, pastu tabur gula..nyum nyum memang sodap (orang kampung memang kreatif dalam bab masakan tradisi nih).
gaul dengan sedikit minyak...

sangrai dengan daun meley hingga jadi bertih...

dah siap...buh gula dsb pun boleh..dah jadi bertih... (macam pop corn pulak-bila dimasak berubah fizikal)
Sambil-sambil tu, mak sempat bakar ikan puput (macam ikan terubuk, tapi yang ni sedap lagi). Makan dengan nasi panas..hmm sodap.

ikan puput..nyaman ehh..

Projek seterusnya

Buat yang nih kena kuatkan semangat. Orang lain suka buat secara bakar, kita buat secara kukus. Alhamdulillah berjaya kali nih, semangat nak buat lagi ada...tungguuu!! Jom kita tengok, apa yang kubuat tuh – kek gulung kukus jer. Seronok juga buat benda ni bila menjadi. Walaupun pengukus tak muat untuk memuatkan acuan, tapi kugagahi jua tutup dengan kain tuala agar dapat dikukus dengan lebih kemas. Jom kita tengok proses nak kukus kek nih.
dah siap adunan, bahagi tiga bekas, satu warna asal, satu warna kuning dan satu letak pes/emulco coklat..sediakan 'injectin' juga untuk mudah bentuk polkadot bagai..
 
sediakan acuan dan buh kertas minyak

masukkan adunan asal sampai habis-penuh ruang
dah siap buh polkadot (lain kali buh pewarna biasa jer sbb bila guna pes coklat, jadi pekatlah pulak)


pengukus hantu! haha..tak muat letak acuan, letakkan acuan ngam di atas dan tutup dengan penutup sambil diselimuti tuala agar masak sekata.

dah siap kukus dalam 15-20 minit, inilah hasilnya yang tak seberapa, janji boleh gulung..biarkan dalam masa 10 minit

ambik kertas minyak yang lain, tekapkan sebelah atas yang berwarna dan terbalikkan untuk buh filling..

sapu dengan apa2 jem..yang ni jem blueberry...

pastu gulung perlahan dengan menolak kertas bahagian atas-perlahan-lahan ye takut pecah...

nilah hasilnya..alhamdulillah...

sedap dimakan, rupa boleh diperbaiki...

Hari Raya 2017

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1438H Gambo dan cerita raya tahun ini. Mari kita saksikan. Gambo dulu cerita kemudian. Jom sambung cerita. Se...