Ahad, 5 Mac 2017

Malas tapi rajin...acaner tuh!

Assalamualaikum buat semua.

Sekejap je masa berlalu. Dah lepas bulan Februari tak juga ada cerita. Dah masuk Mac nih! Nak menulis asyik tertangguh je. Macam tak best je bila tulis entri pendek-pendek. Apakan daya itu yang termampu kutulis (idea nak menulis di pejabat ada tapi gambar ada kat laptop di rumah..kans agak terbantut bila nak menulis, ye dak?..hehe..alasan!). TAPI!!

Ni tengah rajin (kat rumah ye..perlahan-lahan buka laptop dan menaip)...jom letak gambo banyak-banyak dan cerita sikit-sikit aka malas tapi rajin. Hehe.. Ni antara gambar dan cerita peristiwa masa bulan November tahun lepas. Jom layankan.


Ada kesempatan, ada peluang, kami raikan sahabat sebahagian untuk meraikan hari lahir mereka. Pada 7.11.16 kami sambut hari lahir kak Zarina Zainal Abidin. Biar kenangan yang tercipta akan dikenang selamanya. Walaupun kejutan ringkas, tapi cukup bermakna buat kami dan bede girl kans. Alhamdulillah.

Masa ni pula Majlis Bicara Karya pada 11.11.16 yang menjemput Datuk Zurinah Hassan, Sasterawan Negara dan tokoh yang lain. Bertugas dengan Ija membawa dan menjaga beliau sepanjang majlis/keberadaan beliau di bumi Sarawak. Alhamdulillah, beliau seorang yang baik dan tidak cerewet.

Yeayy. Masa ni jumpa dengan kak Azita, geng kembara ke Korea hari tuh. Kak Ita sempat melancong ke Sarawak dengan gengnya. Aku hanya sempat jumpa kak Ita di epot. Maklumlah kak Ita sibuk berjalan mengikut jadual yang dirancang, tak naklah mengacau jadualnya kans. Dapat jumpa jap pun, alhamdulillah.

Sempat meraikan dan menghantar ke epeot - sahabat suami, sahabat kami yang baik hati. Sampai masa berpindah jua Zahari (Zack) ke UiTM Pasir Gudang setelah berkelana di Sarawak hampir tujuh tahun. Banyak pengalaman beliau di sini dan baik hati disukai pelajar, pensyarah dan sahabat sekeliling. Orang yang baik, pengakhiran berkhidmat di tempat lama amat dirasai dan akan dikenang sepanjang hayat. Semoga terus cemerlang di tempat baharu dan mendapat jodoh yang baik...Aamin.


Hidangan kat atas nih masa makan-makan kat Restoran Rumah Hijau. Dah lama tak makan kat sini. Bila kengkawan dari pejabat KL datang, apa lagi, bawa mereka makan kat sini. Nampak spesel kans. Yang atas tuh laksa penang..dap. Yang tengah tu ayam penyet spesel..memang sedap sambalnya, Yang bawah sekali, puding sagu..ok lah..Teringat kenangan lalu, kak Azlin, Linda dan Amizi suka makan kat sini sama-sama. Semua dah pindah KL, tinggal aku sorang berkelana kat sini..ahaks..orang silih berganti berpindah. Itulah roda kehidupan.


Nampak tak? Nampak tak? Patung beruang. Saja je letak gambo beruang kat sini. Kalau mak-mak susah nak dapatkan beruang kat anak, meh datang kat Gergasi..banyak dijual dengan harga berpatutan. Yang besar tuh, kalau tak silap sebelum ni regenya RM49.90. Dah naik harga plak RM69.90. Sabo jelah ye. Agak-agak kalau ramai anak, meh pilih yang kecik dan comel..ye dak...hehe
Lepas cite kengkawan, meh selitkan gambo dan cerita sikit tentang makanan pulaks...
Ceteka apa bendenya kat atas nih? Kalau kat Sarawak, ni dipanggil tematok aka bunga nipah/apung. Alaa macam buat cara halwa manis tuh, macam tulah kejadian dan rasanya. Memang sedap dan unik!
Yang atas nih, buah mulberi jer. Dapat bentuk love, menarik kans..Subhanallah. Adalah beberapa pokok hidup kat celah laman rumah sewaku sekangkang kera nih..eh kera takde..kucing banyak..hehe. Alhamdulillah walau tak banyak pokok, sentiasa berbuah dan dapat kami rasa. Kalau nak makan, kena tunggu sampai hitam, petik, basuh dan makan..baru terasa manisnya mulberi...gituh! Sempat pantas batang mulberi bagi kat jiran sambung tanam plak. Perkara yang baik, elok dipanjang-panjangkan.
Kalau kat Sabah panggil buah tarap. Kat Sarawak panggil terap. Beza a dan e jer..hehe. Macam buah cempedak dan berduri lembut. Jika dah masak, mudah je kopak je kulit dan makan. Nak goreng celup tepung pun boleh, Rasanya manis dan lemak..sedap.
Yang nih pulaks..macam biasalah buah dabai. Dabey sebutan urang Sarawak. Macam buah belinjau. Tapi kita makan kulit dan isi buah dabey nih (isi dalam biji pun boleh makan tapi susah nak katok bijinya). Sedap dan berlemak..berkolesterol! Tak boleh makan banyak bagi yang berpenyakit tinggi darah. Cara sediakan, rendam penuh buah dengan air suam (ke arah panas) dan tutup. Biarkan dalam 10 minit, buang airnya dan boleh makan cicah dengan kicap atau garam. Nak makan dengan nasi atau makan gitu jer pun boleh. Kalau orang kampung, senang je nak sediakan, basuh bersih dan jemur kat tengah panas sekejap, pastu dah boleh makan. Boleh buat jeruk dan letak dalam nasi goreng..mabeles!
Laksa Sarawak de lejen..hehe. Lagi sedap letak daun ketumbar yang ditanam sendirik dan halus-halus. Kalau macam daun sup tu pun ok jer, janji rasa daun ketumbar...sedap dan heaven...
Hidangan penuh dalam satu pinggan..dapat menarik kan? Promosi harga RM6.90 sepinggan. Boleh letak banyak lauk pauk dalam satu pinggan. Kalau letak dalam dua pinggan dah harga lain..hehe. Sesekali bolehlah makan banyak macam nih. Peberet ambik sotong goreng..pasti..hehe. Pernah dihentikan seketika promosi RM6.90 sepinggan, perasan gak tak berapa ada orang datang. Makanya diteruskan promosi, ada peminat makan kembali makan...yelah toke tetap untung buat promosi nih ditambah dengan jualan air dan jajan lagi kans. Kalau pukul 1 tengah hari kadang lauk pauk cepat habis. Jom makan di kedai makan Ketumbar! 

2 ulasan:

- dieyana - berkata...

hai mek..ini bukan malas ni, ini kira rajin dah ni. biasalah tu, nk start tu, mcm2 halangan kan, bila dh tulis, ha ko, berjela..hahha...

pstt, sedapnya sagu tu.... ;-))

Siti Suhana berkata...

haha...ko baru cakap rajin..dah terbantut nak mengarang yg lain pulak..haha
Kans..kalau dah dapat seru menulis..sampai tak cukup laman agaknya..hehe..

Sedap....meh datang sini aku belanja..hehe

Tahun 2020 yang mencabar

Assalamualaikum sahabat blogger semua. Lama kan tak bersiaran! Sebabnya lum sempat masukkan gambar baharu dalam pc. DAN perlu menulis untuk...