Jumaat, 29 April 2011

Bahasa Jiwa Bangsa

Sudah namanya duk kerja di Dewan Bahasa dan Pustaka tercinta, sudah tentunya pencinta bahasa Melayu kan. Penggunaan bahasa Melayu kena betul (ditempat awam atau situasi rasmi), apatah lagi kalau dah lalu di tempat-tempat awam, selalu nampak penggunaan bahasa di papan tanda, kain rentang, gegantung dan sebagainya. Kalau nampak tak betul jer atau guna bahasa selain bahasa Melayu (walhal duduk kat negara Malaysia-bukan negara orang putih pun), berasa kat jiwa nih, rasa nak betulkan masa tu juga. Tetapi kalau para pengiklan ni menggunakan bahasa yang betul, rasa sejuk dalam hati, dan dan juga capai kamera telefon bimbit dan snap dan nak kongsi dengan kawan-kawan...hehe..
kan sejuk je mata memandang tuh...rasa nak bagi hadiah kat pengeluar iklan tuh...hehe
Pastu, bila lalu kat jalan-jalan tertentu, nampaklah papan iklan ni kat mana-mana...alhamdulillah masih dikekalkan walaupun Bulan Bahasa Kebangsaan telah berlalu (tahun lepas). Kan rasa bangga gitu.

papan tanda ni ada di depan lapangan terbang

Tiada ulasan:

Tahun 2020 yang mencabar

Assalamualaikum sahabat blogger semua. Lama kan tak bersiaran! Sebabnya lum sempat masukkan gambar baharu dalam pc. DAN perlu menulis untuk...