Rabu, 7 September 2011

Ketupat Sotong

Pernah makan ketupat sotong (KS)? Ketupat sotong, macam pelik je bunyinya. Ketupat nasi atau pulut adalah. Hmm KS ni kalau orang Pantai Timur biasalah makan kan kan...Dah encik suami asal dari Pahang, makanya banyak menu baru kuketahui dan korek resepi daripada Ma.
    Mudah je nak buat. Dalam gambar ni, beli sotong kira-kira dua kilo. Rendam pulut (dalam satu cawan) dengan santan seketika. Dah bersihkan sotong, masukkan pulut dan kunci dengan lidi. Atur dalam periuk dan tuang santan ikut ketinggian sotong tu diletakkan (jangan banyak sangat santannya). Tutup periuk, dan masak seketika. 
     Pastu, buka periuk, masukkan hirisan bawang merah dan halia, satu sudu halba, dua batang serai yang diketuk. Balik-balikkan sekejap. Tutup semula dan tunggu masak (nak bagi sehingga pulut masak). Bila dah masak, perut sotong akan membuncit pada darjah yang padat. Bila dah agak betul dah masak, bolehlah angkat dan makan. Mudahkan??..hehe..Sebab itulah dipanggil ketupat sotong sebab sumbat pulut dalam kelongsong (perut) sotong. Selamat mencuba resepi Ma mertuaku yang mabeles nih. Tapi aku tak suka sangat pulut, makanya makan kulit luarnya lebih...hehe.
putih je sotong ni kan sebab dah buang kulit luar...
memang nampak sedap..selamat mencuba..

Tiada ulasan:

Tahun 2020 yang mencabar

Assalamualaikum sahabat blogger semua. Lama kan tak bersiaran! Sebabnya lum sempat masukkan gambar baharu dalam pc. DAN perlu menulis untuk...